Thursday, August 30, 2012

Intervallträning med Kollegorna

I onsdags var det konferens med jobbet. Jag blir alltid lite stressad inför tillställningar jag inte har kontroll över. Framförallt nu när jag tränar så intensivt, känns det viktigt för mig att kunna hålla mig till mitt träningsprogram. Hur lycklig blev inte jag när Camilla, vår VD, bjöd in till ett löppass innan middagen via vår FB grupp. Det var löpning som stod på tisdagens träningsschema. Självklart svarade jag JA!!!  Men..... jag svarade i fel ruta på inbjudan i vår FB grupp.. Inte så bra... tydligen...

Jag har trots allt ganska begränsade kunskaper i socialamedier. Det resulterade i en liten uppläxning av vår fantastiska marknadsavdelning vilket slutade i en lektion i hur jag kan hantera de nya verktygen på FB. (Det var inte så svårt) Under minilektionen med Jessika så händer det som inte får hända. Hux flux står det i inbjudan att jag ska hålla intervallträning/löpskolning med intresserade kollegor. Det var säkert min egen idé men ändå.... Undrar alltid efteråt hur jag hamnar i alla situationer. Nån form av tics måste det vara

Det en sak att träna med sig själv eller driva sin egen man till vansinne, men att träna kollegor är något helt annat. Jag är en glad amatör som sätter upp höga mål och tar varje tillfälle att lära mig så mycket som möjligt av de bästa. Jag har ryktet bland mina närmaste kollegor att vara mer eller mindre galen när det gäller mina träningsambitioner. Jag gillar det ryktet och vill absolut inte förstöra det pga av att jag inte är i toppform (tredje träningsdagen är jag alltid lite trött) den dag jag väl ska träna med kollegorna.

Så gedigna förberedelser och en extra koll på Anders Szalkais program på Marathon.se är ett måste. Det resulterar i följande program:

1,7km uppvärmning
25 meter löpskolning 5-6 övningar
10x100 meter sprint 40 resp 60 sek vila mellan varje intervall
1,7 km nerjogg

Det här med uppvärming och nerjogg blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag har fantastiskt duktiga kollegor, och till skillnad från mig har några av dem ett naturligt snabbt löpsteg. Carolina som säger sig ha jätte dålig kondis älgar fram som hon aldrig gjort annat, fast efter 1,7km säger hon att hon är helt slut... vilket jag inte riktigt tror på. Camilla är en liten vessla som är fantastisk duktig och sprang milen sist på 53 minuter, Geta hängde på hela loppet, gav aldrig upp och är en riktig vinnarskalle. Jessika är fjäderlätt och har gjort flera midnattslopp, kan mycket mer än det hon ger sken av och Lotta kämpade på grymt bra trots att hon fick väldans ont i höftleden. Ytterligare en vinnarskalle. Så ni förstår, kvalitén på mina kollegor är inte bara på topp gällande jobb, utan kvalitén är hög i vad de än åtar sig.

Jag fick ligga i för att hålla måttet, och sista kilometern under nerjoggen så trodde jag att jag skulle bokstavligen döööö..... Andningen försvann och jag lät som en storrökare.... då såg jag ryggen på Camilla och tänkte fan fan fan... om det är det sista jag gör så så kommer det aldrig att hända igen. Camilla I am coming to get you.....

Ps: Hoppas att alla fick träningsvärk i fötterna.

Onsdag - Vila
Torsdag - löpning
Fredag - simning/crossfit
Lördag - sista långpasset inför halvmarathon 1,7 km


Lite bilder:






1 comment:

Unknown said...

Ja JAG hade (har fortfarande!) i alla fall grymt ont i fötterna och i alla små muskler kring fotlederna, då har jag gjort rätt va? Och höftböjaren gör inte alltför ont längre. TACK Desiree för superbra träning och fint blogginlägg! <3